Drodzy Pacjenci, masz problem zdrowotny, który wymaga szybkiego omówienia z lekarzem?

Jeśli tak, rozważ skorzystanie z możliwości, jakie stwarza telemedycyna. Konsultacja z lekarzem może odbyć się telefonicznie lub za pośrednictwem systemów do rozmów audio-wideo lub chat. Otrzymasz w ten sposób profesjonalną pomoc bez wychodzenia z domu.

Jeżeli nie korzystałeś/korzystałaś dotąd z teleporad lub masz wątpliwości, jak korzystać z pomocy lekarza w takiej formie, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami. Opracowali je eksperci z Telemedycznej Grupy Roboczej – organizacji pozarządowej od lat działającej na rzecz rozwoju telemedycyny w Polsce.

Czym jest telemedycyna?

Telemedycyna to określenie na świadczenia zdrowotne udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (czyli na odległość). Dzięki telemedycynie lekarz może na odległość przeprowadzić m.in. wywiad z pacjentem i ocenić stan jego zdrowia. Telemedycyna nie zastępuje w pełni wizyty klasycznej, ale ze względu na rozwój technologiczny sprawdza się w bardzo wielu sytuacjach. Wykorzystywanie telemedycyny w opiece nad pacjentami zostało dopuszczone przepisami polskiego prawa, jest zgodne z aktualną wiedzą medyczną, a rozwój telemedycyny w ramach systemu ochrony zdrowia jest rekomendowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Na czym polega teleporada?

Teleporada to po prostu klasyczna konsultacja z lekarzem znajdującym się w innym miejscu niż pacjent. Lekarz powinien znajdować się w gabinecie lub w takim miejscu, w którym osoby postronne nie będą mogły go usłyszeć. Rozmowa jest prowadzona telefonicznie lub przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń wideo. Możesz wykorzystać do niej swój telefon, smartfon lub komputer.
Telekonsultacja spełnia warunki klasycznej porady: lekarz zobowiązany jest zachować pełen profesjonalizm i należytą staranność, a później na podstawie rozmowy sporządzić lub uzupełnić Twoją dokumentację medyczną.

 

W ramach teleporady lekarz jest uprawniony do wystawienia Ci niezbędnych dokumentów, takich jak recepta, zwolnienie, zlecenie czy skierowanie. Jeżeli lekarz oceni, że na odległość nie może rzetelnie ocenić Twojego stanu zdrowia, poprosi Cię o osobiste stawienie się w placówce w celu uzupełnienia badania. Skorzystanie z teleporady nie oznacza też, że nie możesz już uzyskać bezpośredniej porady w gabinecie lekarza.

Jak zachowywać się podczas teleporady?

Podczas teleporady zachowuj się tak samo jak podczas tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarza. W szczególności pamiętaj o poniższych zasadach:

Przedstaw się lekarzowi i poproś lekarza o przedstawienie się, jeżeli tego nie zrobił. Podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które poprosi Cię lekarz, w tym numer PESEL. Lekarz musi mieć pewność, komu dokładnie udziela porady, a PESEL jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej.

Pamiętaj, aby podać prawdziwe i aktualne dane. Jeżeli dzwonisz jako rodzic lub opiekun osoby, która potrzebuje pomocy, poinformuj o tym wyraźnie lekarza i podaj dane osobowe właściwego pacjenta.

 1 Informuj lekarza o problemach technicznych. Jeżeli połączenie z lekarzem nie jest stabilne, przez co nie słyszysz lub nie rozumiesz, co lekarz do Ciebie mówi, poinformuj go o tym. W ten sposób nie przegapisz żadnej istotnej informacji.

2 Odpowiadaj wyczerpująco na pytania lekarza. Teleporada udzielana przez profesjonalistę medycznego to nie zwykła infolinia. Stanowi ona pełnoprawną formę badania lub innego postępowania medycznego. Nie lekceważ jej, nie traktuj zdawkowo, nie oszukuj lekarza. Lekarz poprzez rozmowę i weryfikację dostępnych informacji na Twój temat, które umożliwią mu podjęcie decyzji dotyczącej Twojego stanu zdrowia.

3 Jeśli nagle gorzej się poczujesz, daj znać lekarzowi. Podaj przy tym miejsce, w którym się znajdujesz. Z oczywistych względów lekarz nie będzie mógł Ci bezpośrednio pomóc, ale może niezwłocznie wezwać na miejsce pomoc oraz przekazać Ci instrukcje postępowania, które pomogą zmniejszyć zagrożenie do czasu jej przyjazdu.

4 Otrzymuj dokumenty drogą elektroniczną. Dzięki założeniu Internetowego Konta Pacjenta będziesz mógł/mogła otrzymywać od lekarza potrzebne Ci dokumenty, np. receptę, w postaci elektronicznej (jako mail lub wiadomość SMS). Po zakończeniu rozmowy możesz więc od razu udać się do apteki. Dlatego tak ważne jest założenie Internetowego Konta Pacjenta zgodnie z instrukcją dostępną na stronie: pacjent.gov.pl/ikp.

Czy w ramach teleporady otrzymam receptę lub inne potrzebne dokumenty?

Tak. Jeżeli lekarz uzna, że na podstawie udzielonych mu informacji i posiadanej przez niego dokumentacji medycznej jest w stanie wystarczająco ocenić stan Twojego zdrowia, może wystawić Ci receptę, skierowanie, zwolnienie (w tym elektroniczne wersje tych dokumentów) oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Dodatkowo, możesz otrzymać receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia bez przeprowadzenia badania, o ile będzie to uzasadnione Twoim stanem zdrowia odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej.

Jakie prawa przysługują pacjentowi w związku z teleporadą?

Teleporada stanowi nową formę klasycznej konsultacji z lekarzem. Przysługują Ci w związku z nią wszystkie prawa pacjenta gwarantowane przez polski porządek prawny. W szczególności więc:

  1. Masz prawo do porady odpowiadającej wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej – lekarz musi postępować z zachowaniem należytej staranności, zgodnie z najlepszą sztuką lekarską.
  2. Masz prawo do otrzymania informacji medycznej, czyli informacji o stanie Twojego zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie, w jakim informacja ta może zostać udzielona na podstawie teleporady i dokumentacji medycznej.
  3. Masz prawo do zachowania w tajemnicy informacji na Twój temat – informacje udzielane w ramach teleporady są objęte tajemnicą lekarską. Masz więc gwarancję, że nikt nieuprawniony nie będzie miał do nich dostępu
 
 

Dokument opracowany przez ekspertów Telemedycznej Grupy Roboczej w składzie:
mec. Jan Pachocki, radca prawny
Paweł Kaźmierczyk
lek. Andrzej Osuch
dr n. med. Piotr Soszyński
dr n. med. Łukasz Kołtowski
prof. dr hab. n. med. Marcin Grabowski
dr hab. n. med. Paweł Balsam
Jakub Dawid

Merytoryczna akceptacja i patronat Komisji Informatyki i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego pod przewodnictwem prof. dr hab. n. med. Ryszarda Piotrowicza oraz płk dr hab. n. med. Pawła Krzesińskiego, prof. WIM.